Alla inlägg under december 2008

Av Tobaksfri Duo - 14 december 2008 18:52

Namn: Emelie Sandström

Ålder: 15

Bor: Vännäs

Skola/jobb: Hammarskolan

Intressen: Dansa, sjunga/spela musik, träffa kompisar och umgås med familjen.

Favoritfilm: Vet faktiskt inte.

Favoritlåt: Vet inte.

Favoritårstid: Vintern! :)

Favoritmat: Ingen aning, asiatiskt är gott.

Favoritaffärer: H&M, Gina tricot

Vad är det bästa du vet? Mina kompisar, familjen, dans och musik

Vad är det värsta du vet? Folk som sviker och går bakam ryggen på en.

Var vill du resa och varför? Jag vet inte, nåt varmt ställe för att ta det lugnt och sola :)

Om du fick ändra på en sak i världen, vad skulle det vara?

Göra så att det blir fred och mer rättvist i världen

Hur blev du engagerad i Tobaksfri Duo?

Jag skrev på kontraktet när jag gick i sexan, sen blev jag klassrepresentant i åttan. Jag fick följa med på ungdomskonferensen i norrköping och fick sedan vara med i STUR :) 

Vad gör du om 10 år?

Då jobbar jag förhoppningsvis på något sätt med musik eller dans, bor i ett fint hus med min kille.

Om du vann 1 miljon och inte fick skänka bort pengarna eller spara, vad skulle du köpa? 

Jag skulle fara ut och resa mycket sen skulle jag köpa massor av kläder haha :P

Vad har du för råd till andra människor?

Börja aldrig röka eller snusa. Våga säga nej, de flesta respekterar det. Du tjänar inte på att börja heller. Det du får i dig förstör din kropp och hälsa dessutom skadas de som arbetar med att skörda tobaken. tänk på det.

Av Tobaksfri Duo - 14 december 2008 02:39

Namn: Maria Zakrisson

Ålder: 16

Bor: Holmsund

Skola/jobb: Skärgårdsskolan

Intressen: Dansa, träffa kompisar och umgås med familjen.

Favoritfilm: Finns så många olika.

Favoritlåt: Finns så många olika.

Favoritårstid: Sommaren, helt klart!  

Favoritmat: Ingen aning!

Favoritaffärer: H&M, Bikbok och Halens.se.

Vad är det bästa du vet? Mina kompisar, familjen och annat. (:

Vad är det värsta du vet? Folk som ljuger rätt upp i ansiktet, går bakom ryggen, sviker..

Var vill du resa och varför? Till något varmt ställe, eftersom att jag aldrig har varit utomlands förut.

Om du fick ändra på en sak i världen, vad skulle det vara?

Att dom som har det dåligt ska få det lika bra som vi.

Som sagt få mer rättvist här i världen.

Hur blev du engagerad i Tobaksfri Duo?

Jag skrev på när jag gick i sexan, men sedan i början av åttan peppade Emelie F mig och så blev jag klassrepresentant med henne. Sedan efter att vi hade varit nere i norrköping så startades den här gruppen STUR. :D 


Vad gör du om 10 år?

Då jobbar jag förhoppningsvis som en fotograf. Bor i ett fint hus med min kille, kanske.


Om du vann 1 miljon och inte fick skänka bort pengarna eller spara, vad skulle du köpa? 

Självklart skulle jag fara ut och resa med kompisar, pojkvän eller familj! ;D


Vad har du för råd till andra människor?

Våga säga NEJ, tänk på att du inte måste prova. Har du redan börjat försök sluta i tid, för att röka/snusa inte är bra på något sätt. Det du stoppar i dig är rena giftet plus att det inte bara är du som drabbas utan personer som är helt oskyldiga, och som inte har valt att få i sig det här giftet. De som är tvingade att jobbar ute på tobaksfälten och blir helt sjuka. Som riskerar att bli sjuka och dö för att andra folk har valt att få i sig gifter.. Tycker att folk ska ta reda på fakta om tobak och sedan tänka efter vad det är dom gör och stoppar i sig.

Av Tobaksfri Duo - 13 december 2008 15:01

Namn: Emelie Fors

Ålder: 15

Bor: Holmsund/sävar

Skola/jobb: skärgårsskolan

Intressen: Familjen, vänner och innebandy

Favoritfilm:

Favoritlåt:

Favoritårstid: Sommaren såklart!! Men jag älskar dom mysiga veckorna innan jul. Då man köper julklappar och pyntar.

Favoritmat: grillatkött med klyfftpotatis på sommaren!!

Favoritaffärer: H&M, Veromoda och Ginatricot

Vad är det bästa du vet? Att vara lycklig och umgås med familj och vänner

Vad är det värsta du vet? Krig, svält och fattigdom

Var vill du resa och varför? Till USA för att fuppleva en riktigt amerikansk jul.

Om du fick ändra på en sak i världen, vad skulle det vara?

Att alla skulle få mat och att alla barn växte upp tryggt med sina föräldrar


Hur blev du engagerad i Tobaksfri Duo?

När jag gick i sexan skrev jag på kontraktet om att inte använda tobak under minst tre år. När jag började i sjuan blev jag klassrepresentant för tobaksfriduo. I Sjuan blev jag erbjuden att fara på den stora ungdomskomferasen som då var i sundsvall. Under komferansen blev jag utvald till att vara med i SUR = Smarts Ungdoms Råd ihela sverige.

Idag är jag också med i STUR= Smart Tobaksfriduo Ungdoms Råd i Norrland

och nyligen har jag blivit vald till Viceordförande för Smart Ungdom.


  Vad gör du om 10 år?

Om tio år så jobbar jag som Byggnads Ingenjör.

Jag bor i lägenhet tillsammans med min pojkvänn och planerar att köpa hus.

Jag Spelar innebandy och jag har lärt mig att spela gittar.

Det kommer att vara jag som drev på förslaget om kontraktskrivning på gymnasierna runt om i landet. Därför kommer jag att vara kontaktperson för kontraktskrivningen på gymnasierna i umeå.


Om du vann 1 miljon och inte fick skänka bort pengarna eller spara, vad skulle du köpa? 

Jag skulle göra en jordenruntresa tillsammans med min familj.

När jag kommer hem ska jag köpa en bil och börja rita på ett hus som jag ska bygga:D



 Vad har du för råd till andra människor?

börja aldriga röka eller snusa. Du kortar bara ner på tiden med din familj och dina vänner. Om du redan har börjat, sluta!! Om du tror att du inte kan

, så gör det för din familj!!!!

Av Tobaksfri Duo - 12 december 2008 14:40


Namn: Lena Vernér Dahlberg

Ålder: 59

Bor: Hörnefors

Skola/jobb: Tandhygeinist och länssamordnare för Folktandvården i Tobaksfri Duo

Intressen: Läsa böcker, vara ute i naturen, umgås med vänner

Favoritfilm: Forrest Gump

Favoritlåt: Animals - Bring it home to me

Favoritårstid: Vintern är lagom lugn, sommaren är lite hetsig...

Favoritmat: En god köttbit

Favoritaffärer: Har ingen

Vad är det bästa du vet? Att få må bra och umgås med vänner

Vad är det värsta du vet? Osämja

Var vill du resa och varför? Till Afrika, för att se alla djur!


Om du fick ändra på en sak i världen, vad skulle det vara?

Att alla barn fick en bra uppväxt och att de skulle må bra


Hur blev du engagerad i Tobaksfri Duo?

Genom att jag är tandhygienist har jag sett hur rökning och snusning förstör i munnen. När Tobaksfri Duo skulle spridas över hela länet och då Folktandvården blev involverad så blev jag erbjuden att vara kontaktperson för alla inom Folktandvården.

 

Vad gör du om 10 år?

Då är jag en glad pensionär som är ute och reser. Och såklart så är jag fortfarande engagerad i Tobaksfri Duo!


Om du vann 1 miljon och inte fick skänka bort pengarna eller spara, vad skulle du köpa? 

Jag skulle resa och träffa mångfallden av alla människor i världen.


 Vad har du för råd till andra människor?

Att vara sig själv, att tro på sig själv och att behandla andra som du själv vill bli behandlad.


Av Tobaksfri Duo - 11 december 2008 11:16




Namn: Mira Olofsson

Ålder: 19 år

Bor: Sandbacka

Skola/jobb: Inspiratör

Intressen: Rita, umgås, se film, gå på loppis


Favoritfilm: Jag har ingen tror jag...

Favoritlåt: Belle and Sebastian - Fox in the snow

Favoritårstid: Helt klart sommar. Eller vinter då man kan sitta inne och titta på film medans det är snöstorm ute.

Favoritmat: Mammas vegetariska lasagne är fantastisk

Favoritaffärer: Slumpen, Myrorna


Vad är det bästa du vet? Att träffa människor jag tycker om

Vad är det värsta du vet? Oärlighet och svek.

Var vill du resa och varför? Jag vill resa till Kuba.


Om du fick ändra på en sak i världen, vad skulle det vara?

Byta våld mot att hjälpa


Hur blev du engagerad i Tobaksfri Duo?

Jag sökte jobbet som inspiratör och fick det!


Vad gör du om 10 år? Jag har flyttat till ett varmare land och jag har en atelje där jag dricker iste och målar tavlor som alla vill ha.


Om du vann 1 miljon och inte fick skänka bort pengarna eller spara, vad skulle du köpa? 

Jag skulle köpa en hund och en ny mobiltelefon med 8.1 megapixel kamera...


Vad har du för råd att ge till andra människor?

När det gäller tobak så är mitt råd att man ska bestämma sig. Bestäm dig för att du inte tycker att det är okej att stödja en industri där fattiga utnyttjas, där regnskog skövlas, där männsikor dör och blir sjuka. Rent allmänt så är mitt råd att stå på sig och att vara sig själv, det kommer man alltid komma längst på.



Av Tobaksfri Duo - 3 december 2008 13:32


Hoppas att ni i STUR inte missar att det är adventsfika den 10 december klockan 14.00 Det blir fika och julpyssel här i landstingshuset.


Ses!

Ovido - Quiz & Flashcards