Alla inlägg under november 2008

Av Tobaksfri Duo - 26 november 2008 21:01

En bild från slutet på kvällen och Behrang Miris uppträdande, då han kastade ut t-shirt till publiken.


Av Tobaksfri Duo - 26 november 2008 20:56

Nu har det gått drygt två veckor sedan Jubileumskvällen... Det har varit tobaksfria veckan och många har samlat namnunderskrifter hela veckan. Vi har fått in flera hundra när vi stått på NUS och pratat tobaksprevention , sålt "stafettpennan" och berättat om Tobakens Barn. Jag vet att Vännäsby skola hade en arbetsdag för att samla in pengar, men jag vet inte än hur det gått, lovar att rapportera så fort jag vet.

Här kommer några härliga bilder som Slim Lidén från SMART tog under kvällen.


Av Tobaksfri Duo - 20 november 2008 21:49

Hej STUR!

Vi måste snart ses för ett adventsfika... Filip och Emelie S har en slant att få av mig och alla ska ni få en Adam Tensta T-shirt, visst är ni värda det! Jag vill att ni hör av er via en kommenter och talar om vilken storlek ni vill ha...

Jag åker i natt mot Lofoten och den Späckhuggarsafari som jag vunnit, tre dagar med båt uppe runt Lofoten, det ska bli jättahäftigt. Tåget går 03.39 från Vännäs så det blir att stiga upp tidigt.

Ni berättar vilken storlek ni vill ha och vi återkommer med tid för träff.

Må så gott... / Ywonne

Av Tobaksfri Duo - 20 november 2008 15:19


Surfade runt och hittade en kul tävling. Alla klass sjuor och sexor kan delta och det handlar om att göra en tidning och man kan vinna pengar till klassen. Gå in på http://www.dizzatobak.se

Tipsa alla sjunde och sjätteklassare ni vet!


I går var jag förresten i Tärna och hade pass med åk 6-9. Jätteroligt var det och jag imponerades av skolans utsikt över sjön. Dessutom hade de, utanför matsalen, fluorskölj! Sjukt bra grej.


/ mira


Av Tobaksfri Duo - 19 november 2008 20:03

Hej vänner...

I morse satt jag i radiostudion tillsammans med Brita Kristina, som spelade några av sina nya fina sololåtar (som också spelar med i bandet Koo-Koos). Det handlade om Tobaksfri Duo, vår fantastiska jubileumskonsert när vi firade 15 år och Tobaksfria veckan... Om ni vill lyssna finns inslaget på länken nedan, tid 7.30 - 8.00

http://www.sr.se/cgi-bin/vasterbotten/program/index.asp?programID=65

Det är roligt att höra att vår konsert och kampanj för Tobakens Barn fick Brita Kristina att faktiskt sluta snusa, så redan där har vi gjort skillnad.


Jag har också stått i Dallasgången på sjukhuset på NUS idag och samlat in namnunderskrifter till Saffranstrategin, som går ut på att man ska få butikerna att sluta exponera tobaksprodukter, alltså om man nu måste sälja tobak, sälja dem under disk... som man gör med saffran. I hela Sverige samlar man denna vecka in namnunderskrifter för att sen kunna uppvakta Coop, Axfood, Ica... och det känns bra. Bort med tobaken!


Hade också mail från Daniel Lindström som tackade för en jättehäftig kväll och konsert - Tobaksfri Duos jubileumskonsert den 10 november på Folkets hus i Umeå, och som vill lägga ut en länk för insamlingen till Tobakens Barn på sin hemsida. Så himla bra. Tack Daniel för att du bryr dig. /Ywonne



Av Tobaksfri Duo - 17 november 2008 16:34


Först ska jag säga tack för en bra kväll den 10!


Igår kom jag hem efter att ha varit i fjällen, förra veckan besökte jag en två sjuor i Dorotea och årskurs 6-9 på skolan i Saxnäs. Helgen tillbringades i familjens fjällstuga. Det var iallafall fyra fantastiska besök och det snöade typ alla dagar.

I morgon ska jag åka upp till Tärna för att besöka skolan där, ska bli fint.


I veckan är det ju TOBAKSFRIA VECKAN. Alla veckor ska ju vara tobaksfria men den här veckan kan man rikta extra mycket ljus på just tobak och alla frågor kring det. Med tanke på kampanjen vi har nu så tycker jag att alla ska fundera över tobaksindustrin - hur beter de sig egentligen?! Hur kan man gå med på deras villkor och framför allt hur stoppar man dom? Jag tycker att ni ska ta upp det i skolor och på jobb. Do it!


En annan sak - hur kan göra för att samla in pengar till Tobakens Barn? Baka, loppis? Svara genom kommentar!


/ mira

Av Tobaksfri Duo - 16 november 2008 17:42

Vilken dag det blev och vilket firande... Jag vill tacka er alla så jättemycket för allt ni förberett och att ni gjort ett så jättebra jobb till Tobaksfri Duos 15 års kalas. Det kändes verkligen häftigt att vara där på torget tillsammans med er och alla ca 750 ungdomar och vuxna. Vi hoppade tillsammans för "hoppet" om en bättre framtid för barnen på tobaksfälten i Brasilien och hoppet om en bra framtid för oss alla. För tillsammans kan vi göra skillnad.

Och visst var det en speciell känsla att ligga där på marken tillsammans med alla... på torget när vi ville visa vad som händer när man använt tobak för länge. Och konserten blev ju hur bra som helst, jag tyckte det var jättebra artister och hoppas ni också tyckte det. Med det jubel som publiken stod för kan jag inte tänka annat än att alla var jättenöjda. Jag kan berätta att artisterna tyckte det var världens häftigaste publik. Hade du någon speciell favorit?

Det var bara en sak som känns lite tråkig så här efteråt... och det är att en av våra insamlingsbössor är borta, kanske någon har koll på vart den ligger, skulle kännas skönt om den kom tillbaka.

Jag kommer att rapportera hur det går med insamlingen inom kort.

Är nyfiken på hur det går med fortsättningen för er ute på skolorna.


TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD!!!

Nu kan man läsa ett litet reportage också på vll.se


Skriv gärna och berätta vad ni tycker... lite nyfiken är jag på vilka som är inne och läser, hör av er... / Ywonne





Av Tobaksfri Duo - 10 november 2008 09:24


Jag sitter på kontoret, prickar av min Att göra-lista. Jag har från säkra källor hört att Ywonne har läget under kontroll. Oro igår när regnet öste ner, jag tog med mitt paraply men som det ser ut just nu verkar det inte behövas.

Kollade på smhi.se nyss, säger bara en sak och det är att vi får hålla tummarna.


Det blir en bra dag, vi ses!

Ovido - Quiz & Flashcards